3.5.2018 - 12:38

Millist biolisandit hakatakse diislikütusele lisama ja mida autokasutaja peaks nendest teadma?

Maikuust hakkas Eestis kehtima üle-Euroopaline nõue, mis muudab biolisandi bensiini ja diislikütuse kohustuslikuks komponendiks. Mida aga biokütus tähendab ja millest see koosneb?

Täna tuntakse diislikütuse puhul maailmas kahte liiki biokütuseid: FAME ja HVO. Mõlema tooraineks on biomass (taimsed õlid ja loomsed rasvad), neid kasutatakse diiselmootorites, kuid nende tootmise tehnoloogiad on erinevad ning seetõttu on tegemist täiesti erinevate ainetega.

Esimene põlvkond: FAME on levinuim aga mõningate probleemidega

FAME (Fatty Acid Methyl Ester), mida hakati tootma 1990ndatel, on olnud teerajajaks keskkonnasõbralikumate alternatiivsete kütuste kasutuselevõtmisel. Täna on FAME maailmas kõige rohkem kasutatav kütuse biolisand ja biodiisliks nimetataksegi peamiselt just FAMEt sisaldavat diislikütust.

FAME tooraineks on puhastatud orgaanilised biojäätmed, näiteks rapsiõli. Selle puudusteks loetakse probleeme külmakindlusega ning säilivusega. Suurema osakaalu puhul võivad tekkida probleemid auto mootoriga.

Autotootjad ei luba seetõttu vastavalt diislikütuse standardile EN590 oma mootoris kasutada üle 7% esimese põlvkonna biokütuse (näiteks FAME) ja fossiilse diislikütuse segu.

Teine põlvkond: HVO on uuem ja kindlam

2000ndatel töötasid kütusetootjad välja järgmise põlvkonna kütuselisandi – HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

HVO tooraineks on samuti orgaanilised jäätmed ja jäägid (näiteks kasutatud toiduõli, kalarasv jne) kuid tema valmimisprotsess on FAMEst erinev ning tulemuseks on värvitu ja lõhnatu aine, mille keemiline koostis ja kvaliteet on identne fossiilse diislikütusega.

HVO on miinuskraadide suhtes vastupidav, kannatab ka -40 kraadist temperatuuri ja sobib seega kasutamiseks ka talveperioodil.

Et täita biomandaadi nõudeid, võtab Neste Eesti biokütusena kasutusele HVO.

HVO on Eestis kasutusel juba eelmisest aastast

HVOd võib kütusena kasutada 100%-lisena, kuid kuna hind on kõrge, siis tavaliselt segatakse seda fossiilkütusesse.

Eestis on biolisandiga kütus olnud seni keskkonnateadlike autokasutajate valik. 2017. aprillis tõi Neste esimesena Eestis müügile biokütuse Pro Diesel, mis sisaldab 15% ulatuses HVO lisandit.

Originaalartikkel leitav Autogeeniusest