Kuidas kujuneb kütuse hind?

Mootorikütuste sisseostuhinnad muutuvad ajas pidevalt. Hinnad sõltuvad kütuste maailmaturu hindadest, mida omakorda mõjutab toornafta hind maailmaturul. Seos aga ei ole üks-ühele sama, sest mootorikütused on valmistooted, mitte toornafta. Valmistoodangu lõpphinda mõjutab ka nõudluse ja saadavuse vahekord. 

Lisaks sisseostuhinnale mõjutab kütuse lõpphinda ka:

  • dollari ja euro vaheline kurss
  • riiklikud maksud ja seadusandlus
  • kohalik konkurents

Neste kütuste sisseostu hind kujuneb Platt’s European Marketscan noteeringute alusel. Kütuse liitrihind jaguneb keskmiselt: 

  • 35% - kütuse sisseostu-, ehk omahind
  • 60% - riiklikud maksud (aktsiis*, käibemaks*, vedelkütuse miinimumvarumaks*)
  • 5% - jaemüüja marginaal keskmiselt*

*Aktsiisimaks on kindel summa iga kütuseliitri kohta.
*Käibemaks 20 protsenti lisandub hinnale enne väljamüüki. *Miinimumvarumaksu peab kütusemüüja maksma riigile kütuse vajaliku miinimumvaru säilitamise eest.
*Jaemüüja marginaal on vajalik, et ära katta kõik ettevõtte kulud tanklavõrgu opereerimiseks, toodete transpordiks, säilitamiseks ja teenuse kvaliteedi ning turvalisuse tagamiseks. Kütusemüüja marginaal sõltub peamiselt kohalikust konkurentsist.