Sõit muutuste poole: Tour d’Europe näitas taastuvkütuste kättesaadavust ja mõju

2025. aasta kevadel sõitis sõiduautodest ja raskeveokitest koosnev konvoi kuue nädala jooksul läbi Euroopa eesmärgiga tõestada, et taastuvkütused on Euroopas laialdaselt kättesaadavad ning suudavad vähendada transpordist tulenevaid heitkoguseid oluliselt – ja seda mitte tulevikus, vaid juba täna.
Reaalse elu näide
FuelsEurope'i ja Boschi eestvedamisel ning autotootjate, assotsiatsioonide ja kütusetarnijate toetusel korraldatud "Tour d’Europe" oli tehnoloogilise valmisoleku demonstratsioon ja üleskutse poliitikamuutusteks. Algatuse eesmärk oli näidata, kuidas taastuvkütused, mis on juba olemasolev lahendus, saavad panustada transpordi heitkoguste vähendamisse.
Ringreis läbis 18 riiki ja kattis üle 82 800 kilomeetri. Korraldati 70 üritust, mis tõid kokku otsustajad, ajakirjanikud ja poliitikakujundajad. Teekonnal tehti üle 300 tankimispeatuse. Konvoi sõidukid kasutasid erinevaid taastuvkütuseid, sealhulgas bioetanooli, taastuvbensiini, biodiislit ja taastuvdiislit (tuntud ka kui HVO100, mis Neste Express jaamades on tuntud kui Neste MY Renewable Diesel).
Tulemused räägivad enda eest
Numbrid näitasid selgelt taastuvkütuste mõju:
- Taastuvkütused ja nende segud moodustasid 86% kogu tuuril kasutatud kütusest.
- See andis 87% kasvuhoonegaaside (KHG) heitkoguste vähenemise kütuse tootmisest kuni teedele jõudmiseni (well-to-wheel) võrreldes fossiilkütustega.
- Isegi arvestades standardkütuseid piirkondades, kus taastuvkütused polnud saadaval, vähenesid heitkogused kokkuvõttes 77%.
- Vaid 16% kogu teekonnal kasutatud kütusest oli tavaline fossiilkütus, mis näitab edusamme taastuvkütuste kättesaadavuses Euroopas.
Neste panus ja roll
Tour d’Europe'i üks osalejaid oli Neste, kes tarnis mitmele sõidukile Neste MY Renewable Diesel diislikütust, mis on valmistatud 100% taastuvatest toorainetest. Selle kasutamine võib vähendada KHG heitkoguseid kuni 90%* võrreldes fossiildiisliga, mis tegi sellest ringreisi edukuse võtmeteguri.
Neste korraldas üritusi mitmes kohas, sealhulgas oma rafineerimistehastes Porvoos ja Rotterdamis, et arutada taastuvkütuste rolli Euroopa transpordi süsinikuheite vähendamisel. Lisaks viidi läbi tankimispeatusi kogu Neste laialdases jaamade võrgustikus Soomes, Baltikumis, Rootsis ja Hollandis, näidates, et taastuvdiisel on nn drop-in lahendus, mis ei vaja mootori ümberehitust ega uut kütuse jaotusinfrastruktuuri.
Neste OEM-partnerluste juht Mats Hultman rõhutas: „Ringreis näitas madala KHG-heitega lahenduste, nagu meie taastuvtoorainest diiselkütuse, kohest mõju ja laialdast kättesaadavust. On ülioluline tõsta teadlikkust taastuvkütuste kättesaadavusest Euroopas ja ülemineku lihtsusest nii uutel kui ka olemasolevatel sõidukitel.”
Loe lisaks neste.com
*Märkus: *Euroopas ja Aasia-Vaikse ookeani piirkonnas ELi RED III (läbivaadatud RED EL/2018/2001) arvutusmeetod. KHG heitkoguste vähenemine sõltub piirkonnaspetsiifilisest metoodikast ja toorainete segust.