15.6.2018 - 15:05

Kas diislikütus kaob lõplikult?

Hoolimata mitmetest Euroopa riikidest ja linnadest, mis tulevate aastate jooksul on teatanud diiselautode ära keelamisest, ei pruugi diiselmootoritega sõidukid veel nii pea kuhugi kaduda. Elon Musk võib küll ennustada, et aastaks 2050 on kõik sõidukid elektriautod, kuid tõenäoliselt ei ole emissioonivaba tuleviku vastuseks ainult ühte laadi autod.

Ühtset valitsejat ei ole

Täna sõidavad Euroopas pooled autod diiselkütusega, samas kui Põhja-Ameerika, Hiina ja Jaapani turge valitsevad bensiinimootoriga autod ning diisel on pigem erandlik nähtus. Seega võib öelda, et hetkel ei valitse maailma ükski kindel kütusetüüp ning kui muutused toimuvad, siis aeglaselt.

Suure tõenäosusega toodetakse fossiilkütust veel aastakümneid – kuniks hind tavakasutajale kättesaamatuks kerkib.

Jäätmetest kütuse tootmine

Neste kütusetootjana on hakanud otsima uusi alternatiive. 2016. aastast alates on Neste investeerinud tulevikukütuste valdkonda üle 40 miljoni euro ning koostöös ülikoolide ja teadusasutustega leiutanud tehnoloogia uue põlvkonna biomassist vedelkütuse tootmiseks.

Neste kasutab biokütuste tootmiseks põllumajandus- ja toiduainetööstuse jäätmeid/jääke, mis on 100% taastuvtooraine ning võib enda eluea jooksul toota kuni 90% vähem kasvuhoonegaase kui tavaline diisel.

Tulevik on hübriidlahendustes

Tänapäevaste diiselautode filtrid ei lase tahkeid osakesi praktiliselt üldse läbi ja auto summuti kaudu jõuab õhku vähem osakesi kui tänavalt tolmu. Samuti on karbamiidipõhised katalüsaatorid, mis vähendavad suuresti ka vesinikoksiidide levikut, saamas standardiks nii bussidel, veokitel kui ka sõiduautodel.

Tavakasutaja võib järgmist autot valides küll täielikult elektriliste mudelite seast valida, kuid transpordisektorist ei kao diisel tõenäoliselt niipea.

Selle asemel, et vaielda ühe või teise poolt ning sellega teravdada olemasolevat konflikti sisepõlemismootorite ja elektriliste sõidukite vahel – millele mõjus kui õli tulle lisamine mõned aastad tagasi avalikuks saanud „dieselgate“ skandaal – võiks mõelda hoopis nende kahe kooslusele.

Biokütuse süsinikuheide on väiksem kui elektriautol

Numbrid kõnelevad enese eest. Maailma suurimaks saastajaks on hetkel transpordisektor, mis toodab pea poole ELi riikide lämmastikoksiididest ehk NOx-idest.

Kui tavaline diiselmootoriga sõiduk toodab oma elutsükli jooksul keskmiselt 106 grammi süsihappegaasi ühe kilomeetri kohta, siis diiselauto, mis kasutab täielikult taastuvatest allikatest toodetud kütust, toodab oma elutsükli jooksul süsihappegaasi vaid 24 g/km. See on isegi väiksem kui taastuvelektrienergiat kasutava elektriautol, mille süsinikuheide on 26 g/km.

Loe kõiki meie blogi artikleid Autogeeniusest