9.4.2018 - 13:31

Kui palju tarbib kütust kuurakett või Elroni diiselrong?

Kütusekulu on sageli esimene, mis inimesi auto puhul huvitab. Liitri võrra väiksem kulu paberil võib olla kõige olulisem argument ostuotsuse tegemisel.

Tänapäeva tavaliste sõiduautode puhul peetakse ökonoomseks kuluks vähem kui 5 liitrit saja kilomeetri kohta, seda siis ametlikel andmetel. Realistlik tarbija üldiselt arvestab pigem natuke suuremate numbritega. See kõik muutub aga täiesti tühiseks kui vaadata, kui palju kütust kulub näiteks ühele mandritevahelisele lennule või suurele kaubalaevale. Otsisime välja mõned põnevad masinad ning nende kütusekulu, et saaksite aimu mastaapidest, millega suurte masinate puhul arvestada tuleb. Alltoodud arvutused ei ole alati ametlikud kulunumbrid vaid internetist leitud andmete põhjal tehtud mõttemängud.
 

Konteinerlaev Majestic Maersk

Foto: Davepark, Wikipedia

2013. aastal valminud Majestic Maersk on 400 meetrit pikk ja 59 meetrit lai konteinerlaev, mis suudab vedada üle 200 000 tonni kaupa (koos kütuse, ballastvee ja varudega). Standardseid, 6,1 meetri pikkuseid konteinereid mahub laevale üle 18 000, mis omakorda mahutaks näiteks 182 miljonit iPadi. Laeva kaks peamootorit toodavad kokku üle 80 000 hobujõu. Üks edasi-tagasi reis Euroopast Aasiasse kestab ideaalis 56 päeva ja läbitakse 42600 kilomeetrit. Kui eeldatavaks kütusekuluks võtta 164 tonni päevas, siis ühe reisi peale kulub 9100 tonni raskeõli. Liitrites teeks see ligi 10 miljonit. Meile igapäevaselt arusaadava kütusekuluna oleks see 23 400 liitrit saja kilomeetri kohta. See omakorda on 390 sõiduauto paagitäit (60 liitrit). Viieliitrise kuluga auto saaks seega sõita 468 000 kilomeetrit. 

Apollo 4 mehitamata kuumissioon

Saturn V kanderakett

1967. aastal testiti kuumissioonide jaoks uut ja väga võimsat Saturn V tüüpi raketti. Esimene aste, mis viib raketi atmosfäärist välja, kasutas 770 000 liitrit raketikütust ja lisaks veel 1,2 miljonit liitrit vedelat hapnikku. Järgmised kaks faasi kasutasid vedelat hapnikku ja vesinikku kokku 1,6 miljoni liitri jagu. See tähendab, et kogu reisile kulus 3,6 miljonit liitrit kütust. Kuule ja tagasi on kokku 768 800 kilomeetrit. Seega 100 kilomeetri kohta kulus 468 liitrit kütust.
 

Karjäärikallur BelAZ 75710

Foto: Youtube kuvatõmmis

Hiiglaslikud karjäärikallurid ei liigu loomulikult avalikel teedel ja nende elukaar möödub mõnekilomeetristel lõikudel. Maailma suurim kallur BelAZ kaalub 360 tonni ja suudab vedada 450 tonnist koormat. Autot viivad edasi kaks 2300 hobujõulist diiselmootorit. Sõiduk on võimeline liikuma lausa 64 km/h, seda muidugi mitte täislastis. Auto hinnanguline kütusekulu on 1300 liitrit saja kilomeetri kohta.

Reisilennuk Boeing 747

Foto: Kiefer, Wikipedia

Rohkem kui 500 inimest mahutav reisilennuk kulutab 10-tunnise lennu jooksul umbes 150 000 liitrit kütust. Distantsiarvestuses on Boeingu lehel öeldud, et kulu on keskmiselt 12 liitrit ühe kilomeetri kohta, mis teeb seega 1200 liitrit sajale. Kuigi see tundub väga palju, siis tuleb arvesse võtta, et lennuk viib kohale korraga 500 inimest, mis teeb kulu ühe inimese kohta 2,35 liitrit sajale. Seega, isegi kui autos on 4 inimest, on lennuki kulu võrreldav autoga, aga kiirus on peaaegu 1000 km/h.

Elroni diislirong

Foto: Järva Teataja / Scanpix Baltics

Rongi kütusekulu oleneb muidugi paljudest teguritest (rongkoosseisude pikkusest, reisijate arvust, ilmastikuoludest, sõidukiirusest), kuid Elroni sõnul on keskmiselt rongi kütusekulu 1,6 liitrit kilomeetrile. Vahemaa Tallinnast-Tartusse mööda raudteed on 190 kilomeetrit, seega 160 liitrit saja kilomeetrit kohta ja üks reis Tallinnast Tartusse kulutab 300 liitrit kütust. Nelja vaguniline koosseis mahutab 214 iste- ja 211 seisukohta. Natuke reisijatele hingamisruumi jättes saame arvutada, et 400 inimese puhul kulutatakse ühe reisija kohta 0,75 liitrit kütust.

Originaalartikkel leitav SIIT