22.6.2018 - 8:50

Kohustuslik biokütus – mida see sinu jaoks tähendab?

Maikuust hakkas Eestis kehtima üle-Euroopaline biomandaat - nõue, mis muutis biolisandid bensiini ja diislikütuse kohustuslikuks komponendiks. Mida see sinu ja sinu auto jaoks täpsemalt tähendab?

Biokütuste eesmärk on vähendada autokasutusest tingitud kahjulikke keskkonnamõjusid. Ainuüksi Neste tootis 2017. aastal maailmas biokütuseid mahus, millega kaasnev efekt on võrreldav kolme miljoni auto ärakaotamisega teedelt terveks aastaks. Sellisel arvul sõidab autosid näiteks Londoni suuruses linnas. Maailma suurlinnades läbi viidud õhukvaliteedi mõõtmised ongi praeguseks juba näidanud positiivseid tulemusi ning see tähendab puhtamat õhku meie kõigi jaoks juba lähitulevikus.

Mis on biokütus?

Enamlevinud biokütused on põllukultuuridest toodetud diisel või etanool, mis segatakse vastavalt diislikütusele ja mootoribensiinile juurde. Üha enam toodetakse biokütuseid aga ka bioloogilist päritolu jäätmetest ja tööstusjääkidest.

Alates maikuust kehtima hakanud uute nõuete kohaselt bensiin 95-le lisatav biokomponent on etanool. Diislikütustes seevastu kasutatakse kahte liiki lisandeid: FAME ja HVO. Maailmas enimlevinud, nö „esimese põlvkonna“ kütuselisandi FAME tooraineks on puhastatud orgaanilised biojäätmed, näiteks rapsiõli. Selle kütuselisandi puudusteks loetakse probleeme külmakindlusega ning säilivusega. Liiga suure osakaalu puhul võivad tekkida probleemid auto mootoriga.

Teise põlvkonna taastuvlisand HVO on oluliselt kindlam valik. HVO tooraineks on samuti orgaanilised jäätmed (näiteks kasutatud toiduõli, kalarasv jne), kuid tema keemiline koostis ja kvaliteet on identne fossiilse diislikütusega. HVO on miinuskraadide suhtes vastupidav, kannatab ka ligi 40kraadist pakast ja sobib ideaalselt kasutamiseks ka talveperioodil.

Maailma ühe innovatiivsema kütuste tootjana pakub Neste Eestis taastuvtoorainel põhinevat diislikütust HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), mida lisatakse biokomponendina Neste diislikütusele. Neste HVO on kõrgeima kvaliteediga ja sobib kõikidele diiselmootoritele.

Seega – et täita biomandaadi nõudeid, võttis Neste taastuvlisandina kasutusele just HVO. Seda juba alates 2017. aasta aprillist, mil Neste tõi esimesena Eestis müügile 15% ulatuses HVO lisandit sisaldava biokütuse Pro Diesel.

Kas see sobib minu autole!?

Paljude vanema põlvkonna autode omanikud on märganud oma sõiduki kütusepaagil märget „No bio“. Tegelikkuses ei tähenda „No bio“ siiski seda, et biokütust antud autos üldse kasutada ei tohi. Küll aga tasub enne tankimist veenduda selles, millist biokomponenti on kütusesse lisatud.

Teise põlvkonna taastuvkomponent HVO sobib kõigile sõidukitele. HVO eelkäija, esimese põlvkonna biokomponent FAME sobib enamikule uutele autodele, kuid ei sobi vanema põlvkonna mudelitele – ehk siis neile, millel on märge „No bio“.

Etanooli, bensiinile 95 lisatava biokomponendi kasutamise osas autotootjad piiranguid seadnud ei ole.

Kas biokütust kulub vähem?

Soome VVT tehnikauurimiskeskuses ja Neste laboris tehtud katsete põhjal saab HVO taastuvkomponenti sisaldava Neste Pro Dieseliga sõita 5% rohkem kui sama koguse tavakütusega. Neste Pro Dieselit võivad kasutada kõik diiselmootoriga sõidukid ning seda võib segada ka tavalise diislikütusega. Põhjamaade jaoks on väga oluline asjaolu, et Neste taastuvdiisliga tangitud sõidukid käivituvad tänu HVO lisandiga kütuse kasutamisele ka väga madalatel temperatuuridel (kuni -37 °C).

Tampere Ülikooli rakendusteaduste laboris tehtud mõõtmised näitasid, et Neste Pro Dieseliga sõites paranes mootori võimsus kuni 4%. Samuti aitavad Pro Dieseli omadused vähendada mootori kulumist ning pikendada mootori eluiga.