Neste MY Renewable Diesel™ tegi vana Volkswageniga imet

Soomes on tehtud mitmeid Neste MY kütuseteste. "Diisli-Mikaks" nimetatud Turu elanik kasutas Neste MYd tuhande kilomeetri jooksul ja lasi mõõta heitgaaside hulka. Tulemuseks oli mitmekümneprotsendiline heitmete vähenemine. Neste uuris seejärel Mika motiive.

 

45-aastane turulane, keda ajakirjandus on Soomes nimetanud Diisli-Mikaks, soovis välja selgitada, kuidas mõjutab Neste MY taastuvkomponentidest diislikütuse kasutamine 22 aastat vana pakiauto heitmeid. Testimisel lasi mees ära mõõta pakiauto heitmed, sõitis kolm kuud üksnes Neste MYga, ja lasi siis heitmed uuesti ära mõõta. Testi ajal ei tehtud autole mitte mingeid muudatusi.

Kui 1995. aasta Volkswagen Caravelle’i heitmeid väljendav K-arv jaanuari keskel ära mõõdeti, saadi tulemuseks 1,42. Pärast kolme kuud ja Neste MYga sõidetud tuhandet kilomeetrit langes K väärtus pöörased 41%, näiduni 0,84.

Kuigi pakiauto oli kasutusele võetud 1995. aastal, vastasid selle heitmed Euro 4 normile. Euro 4 heitmenorm oli kasutusel aastatel 2006-2010 valmistatud diiselpakiautodel. Seega noorenes auto mootor heite mõõtmise põhjal umbes 15 aastat. Mees võttis ühendust Kauppalehtiga, kes tegi sellest üsna kiiresti uudise.

Suurepärane tulemus veteranide klassis

Turu ülevaatuspunktis mõlemal korral heitmete mõõtmise teinud mehaanik Juuso Nikander peab auto vanust arvestades mõõtmistulemust suurepäraseks.

„Sellise vanusega autol võib K-arv olla 3 või 2,5, normaalne tulemus on umbes kahe ringis. See mõõdetud 0,84 oleks uuematelgi autodel päris hea tulemus.“

Nutika ja süsinikuvähese liikluse uurimisele keskendunud VTT professor Nils-Olof Nylund andis Kauppalehti intervjuus hinnangu, et väga tõenäoliselt toimus heitmete vähenemine tänu Neste MYle. VTT on testinud taastuvaid vedelkütuseid juba aastakümneid ning on kindlaks teinud osakeste heite vähenemise keskmiselt 30%.

 

Ees on palju kilomeetreid

Kõik need Neste MY kohta käivad jutud on Diisli-Mikaks nimetatud mehe üles kütnud.

„Olen pikka aega ja huviga jälginud Neste NEXBTLi arendamist ning olin otsustanud võtta Neste MY kasutusele kohe, kui Turus tankla avatakse.“ Turulast ärritasid diislitega seotud eelarvamused juba kaua. „Viimase paari aasta jooksul on ajakirjanduses kirjutatud üsna palju sellest, et diiselautod on rohkete heitmete tõttu tegelikult juba ajalugu. Selle avalikustamisega tahan öelda, et diiselautod on kõike muud kui välja surnud liik.“

Diisli-Mika sõnum on see, et olemasolev masinapark võib samuti olla osa säästlikust transpordist.

„Kujutage ette, milline muutus see oleks, kui kogu rasketransport kasutaks Neste MYd. Saadaksin riigivõimule sõnumi, et kõigi 100% taastuvat kütust kasutavate autode maksu peaks alandama.“

Ta meenutab, et pööraselt heitmeid vähendanud Caravelle’iga on sõidetud alles 265 000 kilomeetrit, mis tähendab, et mootor on alles keskealine. Samuti oleks nii mõnelgi teisel diiselautol palju kilomeetreid veel ees.

„Sellise autoga sõidetakse tüüpiliselt 500 000 kilomeetrit ja vahel isegi kuni miljonini välja – eelkõige siis, kui auto mootor töötab Neste MYga sujuvalt ja ühtlaselt, hoopis teisiti kui varasemalt.“

„Saaksin sõita selle autoga kasvõi elu lõpuni, kui selle maks kõvasti ei tõuse või sõitmist ära ei keelata.“