16.5.2018 - 16:25

Mis on AdBlue ja miks paljud autod ilma selleta sõita ei saa?

Tõestisündinud lugu. Mees ostab uue Mercedes-Benz V-klass mahtuniversaali. Sõidab mõnda aega probleemideta, kuid ühel hetkel annab auto helisignaali ja ütleb, et midagi hakkab tühjaks saama.

Kuna kütust on piisavalt, siis küllap aknapesu vedeliku hoiatus, mõtleb omanik ja sõidab edasi. Aga võta näpust – ühel hetkel auto enam üle 20 km/h tunnis ei sõida ja tuleb sedasi esindusse veereda. Milles probleem? AdBlue sai otsa.

Tõenäoliselt on enamik meist märganud tanklates müüdavaid AdBlue kanistreid või lausa tankuripüstoleid. Kui ise just diiselmootoriga auto või SCR tehnoloogiaga varustatud veokiga ei sõida, ei ole olnud vajadust seda kunagi osta.

Milleks AdBlue’d kasutatakse?

Diiselmootorid eraldavad kütust põletades summutist välja erinevaid keemilisi ühendeid, mis jõuavad edasi atmosfääri. Halvimad neist on lämmastikoksiid ja süsinikoksiid.

Autotootjad on selle heitgaasisaaste vähendamiseks loonud heitgaaside puhastamise selektiivse süsteemi (Selective Catalytic Reduction ehk SCR-tehnoloogia).

Süsteemi eesmärk on neid kahjulikke oksiide heitgaasidest eemaldada, kuid selleks on vaja heitgaasidesse väikeses koguses vedelikulahust ehk AdBlue’d pritsida.

AdBlue on karbamiidi vesilahus ja kokkupuutel kuumade heitgaasidega eraldab see ammoniaaki, mis aitab omakorda kahjulikku lämmastikoksiidi lagundada kahjututeks aineteks – lämmastikuks ja auruks.

Millised autod seda kasutavad?

Raskeveokid ja bussid on SCR-tehnoloogiat ja AdBlue’d kasutanud juba aastast 2004. Samuti on pikemalt seda tehnoloogiat kasutanud ka mõnede autotootjate sõiduautod, näiteks Mercedes ja VAG grupp.

AdBlue on mõeldud kasutamiseks Euro4 ja Euro5 saastenormidele vastavates raskemates sõidukites, kuid 2014. aastal vastu võetud Euro6 normid nõuavad, et heitgaasisaasteid vähendataks uutes autodes lausa 56% võrreldes varasemaga. Seetõttu vajavad enamik uusi diiselautosid ka AdBlue kasutamist.

Kuidas ja kus tankida?

Uuematel SCR-tehnoloogiaga sõidukitel on kütusepaagi juures ka eraldi AdBlue paak, mille mahutavus on enamikel sõiduautodel 5-20 liitrini. Vanematel sõidukitel võib see ennast ka mujal, näiteks kapoti all peita. Uuemad sõidukit peaksid AdBlue kulumise kohta ka armatuuris informatsiooni ja hoiatusi kuvama.

Vesilahuse kulu sõltub olenevalt auto vanusest ja suurusest, kuid see on alati suhteline kütusekuluga. Tüüpiliseks peetakse liitrit AdBlue’d umbes 1000 km kohta, kuid vanematel sõidukitel ja veokitel võib see olla ka tublisti rohkem.

AdBlue lisamine ja paagi täitmine on sarnane kütuse tankimisele. Osades tanklates on võimalik seda ka otse püstolist tankida ja enamikes tanklates müüakse seda ka lihtsalt 10-liitrites kanistrites.

Oluline on ka teada, et kõigil autodel ei pruugi püstoliga tankimine õnnestuda, sest puudub magnet, mis avab AdBlue tankimise tankuri poolt. Selle saab osta ja autole lisada, aga igaks juhuks küsige oma automüüjalt see kindlasti üle.

Loe kõiki meie blogi artikleid Autogeeniusest