9.5.2018 - 13:42

Kas biolisand aitab sul kütust säästa?

Alates esimesest maist 2018 muutus Eestis kohustuslikuks lisada fossiilsetele kütustele taastuvast allikast toodetud kütuseid ehk biokütuseid. Diislikütuse puhul tähendab see, et biokütuse sisaldus peab olema vähemalt 3,1 energiaprotsenti.
Tegelikult on keskkonnasõbralikum diislikütus Eestis müügil olnud juba alates 2017. aastast. Selleks on Neste Pro Diesel, millel on fossiilse diislikütuse ees rohkemgi eeliseid kui vaid keskkonnasõbralikkus.

Väiksem kütusekulu ja vähem heitgaase

Pro Dieselis on biolisandina kasutusel teise põlvkonna taastuvdiisel HVO ja selle osakaal fossiilses kütuses on viis korda suurem kui nõutud ehk 15%. HVO kasutamisel diiselmootorites ei ole piiranguid, ning seda võib kasutada lausa kuni 100% ulatuses ja selline kütus nimega Neste My on ka Soome tanklates müügil.
Soome VVT tehnikauurimiskeskuses ja Neste laboris tehtud katsete põhjal saab Neste Pro Dieseliga 5% rohkem sõita kui sama koguses tavakütusega. Neste Pro Dieselit võivad kasutada kõik diiselmootoriga sõidukid ning seda võib segada ka tavalise diislikütusega.

Kuidas see mootori tööle ja elueale kaasa aitab?

Põhjamaade jaoks on väga oluline asjaolu, et Neste taastuvdiisel käivitub tänu HVO biokütuse kasutamisele ka madalatel temperatuuridel (kuni -37 °C).
Tampere Ülikooli rakendusteaduste laboris tehtud mõõtmised näitasid, et Neste Pro Dieseliga sõites paranes mootori võimsus kuni 4%. Samuti kaitsevad Pro Dieseli paremad määrimisomadused kütusepihusti osi, mistõttu tahkete osakeste filtrid kestavad kauem ja pikeneb ka mootori eluiga.
Filtrite eluiga aitab pikendada ka asjaolu, et Neste Pro Diesel jätab põlemisel vähem tahma. Samuti põleb Pro Diesel täielikumalt ära, mis lisaks heitmekoguse vähenemisele tähendab ka seda, et mootoriõlisse satub vähem diislikütust. See omakorda tähendab, et mootori määrdeõlid toimivad kauem ning mootor kulub vähem.

Autotootjate ranged nõuded diislikütusele

Fossiilne diislikütus peab vastama Euroopa Liidu riikidele seatud kütusenõuetele EN 590. Võrreldes ülemaailmse kütuseharta (World Wide Fuel Charter) seatud nõuetele, on Euroopa nõuded vaid miinimumi lähedased.
World Wide Fuel Charter on USA ja Aasia riikide autotootjate allkirjastatud kokkulepe kütuse spetsiifiliste kvaliteedinõuete kohta. Neste Pro Diesel on maailmas esimene ja seni ainus kütus, mis vastab ülemaailmse kütuseharta rangeima, 5. kategooria nõuetele.
Kütusehartast saab täpsemalt lugeda SIIT.

Originaalartikkel leitav Autogeeniuses